Det samme kontrolsystem styrer funktionen af sporskifter og baneobjekter når ruter indstilles eller andre sikringsanlægsopgaver udføres. Kontrolsystemet er tilsluttet operatørterminalen via industrielt Ethernet. Statusoplysninger fra kontrolsystemet og baneobjekter visualiseres og logges kontinuerligt på operatørterminalen. Det sikkerhedskritiske program udføres med en PLC. Sikkerhedskritisk input og output kommunikeres via en ProfiSafe feltbus til fejlsikre I/O-moduler. Den ikke-sikkerhedskritiske del af programmet kommunikerer med standard I/O-moduler via den samme Profibus DP feltbus.
Alle baneobjekter ved en rangerbanegård eller et depot er forbundet med I/O-moduler, der er placeret i skabe eller tekniske huse. Noget af sikringsudstyret kan placeres i anlægget der indeholder operatørterminalen, hvis dette er at foretrække og omstændighederne tillader det. Et eller flere fejlsikre DP-slave-moduler bruges til at forbinde de sikkerhedskritiske I/O-moduler til systemfeltbussen. Systemfeltbussen er formet som en optisk fiberring for at sikre, at hele systemet ikke tages ud af drift i tilfælde af komponent- eller endda kabinetfejl.
Det decentraliserede I/O-system bidrager også til det åbne systemkoncept, da flere I/O-moduler let kan forbindes til systemet. Om nødvendigt kan der tilsluttes helt nye slavemoduler i nye skabe til systemfeltbussen. Dette giver enorm frihed for fremtidige udvidelser af sikringssystemet. Hvis systemet er designet til lokal kontrol, vil hver indgang og udgang i hvert underområde (fra en hvilken som helst retning) have et førerpanel, hvorpå lokomotivføreren kan vælge sin rute. Disse førerpaneler er også tilsluttet I/O-moduler i skabene.